Opis
Zapobieganie i interwencja w przypadku przemocy rówieśniczej.
Szkolenie "Zapobieganie i interwencja w przypadku przemocy rówieśniczej" koncentruje się na zrozumieniu, identyfikacji i efektywnym działaniu w przypadku występowania przemocy rówieśniczej. Szkolenie dostarczy uczestnikom praktycznych umiejętności interwencji, a także wiedzy teoretycznej na temat przyczyn, objawów i skutków przemocy rówieśniczej. Uczestnicy będą mieli również okazję do wymiany doświadczeń i poznania najlepszych praktyk w tej dziedzinie.
Cel szkolenia
- Zrozumienie przyczyn i objawów przemocy rówieśniczej.
- Nauka efektywnych metod identyfikacji przemocy rówieśniczej.
- Rozwój umiejętności interwencji i wsparcia ofiar przemocy rówieśniczej.
- Wprowadzenie strategii zapobiegania przemocy rówieśniczej w instytucji edukacyjnych.
- Wymiana doświadczeń i poznawanie najlepszych praktyk związanych z przeciwdziałaniem przemocy rówieśniczej.
Wymiar czasowy
- 1 dzień, 8 godzin lekcyjnych, lub
- 2 dni po 4 godziny lekcyjne
- możliwe godziny popołudniowe lub weekendy
Program szkolenia
- Wprowadzenie do tematyki przemocy rówieśniczej: definicje, rodzaje, przyczyny.
- Przegląd teorii dotyczących przemocy rówieśniczej: teoria socjalizacji (Albert Bandura), teoria frustracji (John Dollard).
- Objawy przemocy rówieśniczej: zachowania agresywnych i ofiar przemocy.
- Skutki przemocy rówieśniczej dla ofiar, sprawców i świadków.
- Metody identyfikacji przemocy rówieśniczej: obserwacja, rozmowy, ankiety.
- Techniki interwencji kryzysowej: deeskalacja sytuacji, rozmowy mediacji, współpraca z rodzicami.
- Wsparcie ofiar przemocy rówieśniczej: budowanie poczucia wartości, radzenie sobie ze stresem, terapia grupowa.
- Praca z agresorami: zmiana wzorców zachowań, nauka empatii, odpowiedzialność za własne czyny.
- Programy profilaktyczne i edukacyjne
- Rola rodziców i nauczycieli w zapobieganiu przemocy rówieśniczej: współpraca, szkolenia, warsztaty.
- Wprowadzenie do polityki przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w instytucji edukacyjnych: procedury, regulaminy, współpraca z organami ścigania.
- Wprowadzenie do restorative justice (naprawcza sprawiedliwość): procesy konferencji, mediacji, spotkania naprawcze.
- Praktyczne ćwiczenia i scenariusze: symulacje sytuacji, praca z przypadkami, rozmowy motywacyjne.
- Podsumowanie i refleksja: omówienie doświadczeń uczestników, planowanie dalszego rozwoju umiejętności interwencji, wzmacnianie kompetencji zawodowych.
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.