Opis
Wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci.
Szkolenie "Wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci" koncentruje się na zdobywaniu umiejętności i wiedzy, aby efektywnie wspierać rozwój emocjonalny dzieci. Uczestnicy poznają teorie i metody pracy związane z rozwojem emocjonalnym, a także nauczą się praktycznych technik stosowanych w pracy z dziećmi.
Cel szkolenia
- Zrozumienie znaczenia rozwoju emocjonalnego dla dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
- Poznanie teorii i technik związanych z rozwojem emocjonalnym.
- Praktyczne zastosowanie metod w pracy z dziećmi w różnym wieku.
- Wspieranie umiejętności komunikacji emocjonalnej dzieci oraz budowanie więzi z opiekunami.
Wymiar czasowy
- 2 dni, 16 godzin lekcyjnych
możliwe godziny popołudniowe lub weekendy
Program szkolenia
- Wprowadzenie do rozwoju emocjonalnego dzieci: teorie, etapy i znaczenie.
- Modele inteligencji emocjonalnej: teoria Saloveya i Mayera, teoria Golemana.
- Procesy emocjonalne i ich wpływ na zachowanie dzieci: identyfikacja, rozumienie i wyrażanie emocji.
- Praca z dziećmi z trudnościami emocjonalnymi: techniki i metody, np. Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, Terapia Dziecięca przez Zabawę wg Garry'ego Landretha.
- Teoria przywiązania wg Johna Bowlby'ego i jej zastosowanie w praktyce placówki opiekuńczo-wychowawczej.
- Komunikacja z dziećmi na poziomie emocjonalnym: empatia, aktywne słuchanie, techniki Porozumienia bez Przemocy wg Marshalla Rosenberga.
- Nauczanie dzieci radzenia sobie z emocjami: techniki relaksacyjne, mindfulness, medytacja.
- Wspieranie rozwoju samoświadomości i empatii u dzieci: ćwiczenia praktyczne, metoda "Kółko emocji".
- Rola pracownika placówki opiekuńczo-wychowawczej w budowaniu więzi emocjonalnych z dziećmi.
- Zastosowanie metody "Good Enough Parenting" wg Johna Bowlby'ego w praktyce placówki opiekuńczo-wychowawczej.
- Praca z rodzicami biologicznymi i zastępczymi: edukacja, wsparcie, współpraca.
- Współpraca z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w obszarze rozwoju emocjonalnego.
- Monitorowanie postępów emocjonalnych dzieci: narzędzia, metody oceny, np. Skala Oceny Ryzyka Problemów Emocjonalnych (SERPE).
- Omówienie przypadków, dyskusja i wymiana doświadczeń: analiza sytuacji, wspólne poszukiwanie rozwiązań, refleksje nad praktyką.
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.