
Jak wspomagać rozwój psychomotoryczny dziecka
Opis
Szkolenie „Jak wspomagać rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku do lat 3 – ruch, zmysły, emocje” skierowane jest do opiekunów żłobkowych, terapeutów oraz wszystkich osób pracujących z dziećmi do 3. roku życia. Szkolenie ma na celu pogłębienie wiedzy na temat etapów rozwoju psychomotorycznego dziecka oraz pokazanie, jak codzienna aktywność, zabawa i odpowiednie środowisko wpływają na rozwój małego dziecka. Uczestnicy poznają praktyczne metody wspierania rozwoju ruchowego, sensorycznego i emocjonalnego w pracy z najmłodszymi.
Cel szkolenia
- Poznanie kluczowych etapów rozwoju psychomotorycznego dziecka w wieku 0–3 lata.
- Rozwijanie umiejętności wspierania rozwoju ruchowego i zmysłowego w codziennej pracy z dzieckiem.
- Zrozumienie wpływu emocji i relacji na rozwój psychoruchowy dziecka.
- Zdobycie praktycznych narzędzi do stymulowania rozwoju psychomotorycznego poprzez zabawę i aktywność.
- Uświadomienie znaczenia wczesnej diagnozy trudności rozwojowych.
Informacje podstawowe
Wymiar czasowy
- 1 dzień, 8 godzin lekcyjnych
Stosowane metody
- Mini-wykład z prezentacją multimedialną – wprowadzenie do podstaw neuropsychologii i rozwoju psychoruchowego.
- Ćwiczenia praktyczne i zabawy ruchowe – zestawy aktywności wspierających rozwój.
- Praca warsztatowa w grupach – planowanie środowiska i przestrzeni wspierającej rozwój psychomotoryczny.
- Analiza przypadków – obserwacja sygnałów opóźnień lub zaburzeń rozwojowych.
- Dyskusje moderowane – wymiana doświadczeń, dobre praktyki i trudności.
Program szkolenia
- Czym jest rozwój psychomotoryczny dziecka?
- Rola układu nerwowego i integracji zmysłowej w rozwoju ruchu.
- Etapy rozwoju psychomotorycznego w 3 pierwszych latach życia.
- Milowe kamienie rozwoju psychomotorycznego – na co zwracać uwagę?
- Aktywności wspomagające duże i małe grupy mięśniowe.
- Zabawy rozwijające równowagę, koordynację, planowanie ruchu.
- Przykłady prostych codziennych ćwiczeń w pracy opiekuńczej.
- Znaczenie integracji sensorycznej w rozwoju psychoruchowym. Wczesne sygnały zaburzeń integracji sensorycznej.
- Jak dzieci odbierają świat zmysłami? Zabawy sensoryczne i naturalne stymulatory (piasek, woda, masaż).
- Rola emocji i relacji w rozwoju psychomotorycznym
- Znaczenie więzi z opiekunem.
- Wpływ stresu i braku bezpieczeństwa na rozwój ruchowy i poznawczy.
- Jak budować środowisko sprzyjające eksploracji i aktywności?
- Wczesna diagnoza trudności rozwojowych – na co zwracać uwagę? Kiedy skierować dziecko do specjalisty?
- Jak rozmawiać z rodzicem o niepokojących sygnałach?
- Praca w grupach: tworzenie scenariuszy zajęć wspierających rozwój psychomotoryczny.
- Wnioski, pytania, wymiana doświadczeń.
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.