Psychologiczne podstawy sprzedaży
|
- Psychologia wpływu społecznego a sprzedaż. Jak klient podejmuje decyzję o zakupie i jak na nią wpłynąć? Najpopularniejsze techniki przekonywania.
- Sprzedaż bezpośrednia i jej specyfika: jak sprzedajemy oko w oko z klientem.
- Telemarketing: rola i komunikacja uwagi w rozmowie telefonicznej. Aktywne słuchanie klienta.
|
Przygotowanie do rozmowy handlowej przez telefon
|
- Identyfikacja rzeczywistych potrzeb klienta. Dopasowanie strategii komunikacyjnej.
- Przygotowanie telefonicznej prezentacji oferty. Wybór argumentów. Przygotowanie pytań do klienta.
- Przygotowanie zestawu odpowiedzi na spodziewane wymówki i obiekcje klienta.
|
Pierwsze 30 sekund rozmowy
|
- Otwieranie rozmowy handlowej przez telefon. Rola tonu głosu i artykulacji.
- Autoprezentacja i szybkie przedstawienie powodu rozmowy: jak powiedzieć, kim się jest i po co się dzwoni, by klient nie odłożył słuchawki.
- Pierwsze wrażenie przy rozmowie bezpośredniej: rola języka ciała, stroju, zachowania i sposobu bycia.
- Techniki prezentowania powodu rozmowy tak, by klient nie mógł się wycofać.
- Sposoby reagowania na szybką odmowę klienta – dlaczego nie wolno się zrażać.
- Klient nieuprzejmy lub agresywny – jak zacząć rozmowę?
|
Wzbudzanie zaufania klienta
|
- Trzy klucze do zdobycia zaufania klienta: podobieństwo, wiarygodność, kompetencja.
- Techniki znajdowania punktów wspólnych.
- Metody budowania wiarygodności i wrażenia kompetencji sprzedawcy.
|
Klient dochodzi do wniosku, że ma potrzebę
|
- Identyfikacja potrzeby. Rozpoznanie potrzeb i motywów zakupowych klienta.
- Pytania handlowe, czyli jak zrobić, by klient sam nam powiedział, czym go możemy przekonać.
- Pytania handlowe a wzbudzanie zaangażowania u klienta.
- Inne techniki ułatwiające dotarcie do rzeczywistych potrzeb rozmówcy.
- Uświadomienie klientowi potrzeby. Potwierdzenie przez klienta, że ma potrzebę
|
Prezentacja produktu przed klientem
|
- Produkt jako odpowiedź na potrzebę klienta. Techniki wprowadzania produktu do rozmowy.
- Jak mówić o produkcie? Język korzyści i jego użycie w zależności od rozpoznanych potrzeb oraz typu osobowości klienta. Jak dostosować argumenty do potrzeb klienta?
- Techniki aktywnego słuchania tego, co klient ma do powiedzenia.
|
Wybrane techniki argumentacji w sprzedaży
|
- Uzasadnianie. Typy uzasadnień i pseudouzasadnień oraz ich właściwe stosowanie.
- Manipulacje – czy, kiedy i jak je stosować? Co robić, gdy manipuluje klient?
- Wypowiedzi z ukrytymi założeniami, presupozycje i implikatury. Świadome stosowanie negacji.
- Pytania precyzujące.
- Obiekcje klientów: typowe i nietypowe. Najskuteczniejsze techniki odpierania obiekcji.
- Osobowość klienta a przyjmowanie argumentacji sprzedawcy. Jak dyskutować z kimś, kto „wie lepiej”?
|
Rozmowa o cenie
|
- Co robić, gdy klient już w trakcie rozmowy zapyta o cenę.
- Techniki redukujące wrażliwość klienta na wysokość ceny. Kotwiczenie cen i metoda pustych opcji.
- Zaawansowane techniki prezentacji ceny: śmieszne pieniądze, optyk z Brooklynu.
- Argumentacja w rozmowie o cenach. Uzasadnianie wysokości ceny.
- Rabaty i specjalne ofery cenowe – jak je dawać.
- Techniki obrony przed wymówkami cenowymi.
|
Domykanie transakcji
|
- Techniki przyspieszania decyzji klienta.
- Czas i pospiech jako klucze do pozytywnej decyzji klienta. Presupozycje w zamykaniu rozmowy.
- Alternatywy i inne techniki finalizowania transakcji (lub spotkania) przez telefon.
- Zamykanie rozmowy bezpośredniej.
|
Klient z problemem lub reklamacją
|
- Dzwoni klient z reklamacją... Wzorce i schematy pierwszej reakcji na skargę klienta.
- Język ciała w obsłudze reklamacji: barwa, tembr i natężenie głosu i ich wpływ na klienta
- Zaufanie w kontakcie z klientem. Jak wzbudzić zaufanie będąc pracownikiem obsługi? Elementy składowe zaufania. Spokój i empatia jako drogi do przekonania klienta, że chcemy mu pomóc.
|
Reklamacja i rozwiązanie problemu klienta
|
- Identyfikacja problemu klienta (rzeczywistego powodu niezadowolenia lub reklamacji). Deklarowane problemy i trudne sytuacje a emocjonalne potrzeby i interesy klienta – jak dojść do tych ostatnich.
- Rozwiązanie problemu klienta i sposób jego zakomunikowania. Prezentowanie rozwiązania przez pryzmat korzyści dla klienta.
- Przedstawianie klientowi opcji rozwiązania problemu: strategie i techniki. Charakterystyki poszczególnych typów rozwiązań. Wybór opcji rozwiązania problemu przez klienta – jak go kontrolować.
|
Radzenie sobie z obiekcjami klienta i zamykanie rozmowy
|
- Obiekcje klientów: typowe i nietypowe. Najskuteczniejsze techniki odpierania obiekcji.
- Dyskusja z klientem, który nie jest zadowolony z naszej propozycji rozwiązania sytuacji.
- Kończenie rozmowy z klientem w sytuacji, gdy nie dało się rozwiązać jego problemu Znaczenie alternatyw w zamykaniu dyskusji.
|
Rozmowy z trudnymi klientami i w sytuacji stresowej
|
- Stres u klienta – kiedy i w jaki sposób go minimalizować.
- Kontakt z klientem, który na siłę szuka konfliktów. Jak szybko i skutecznie wyciszać klienta i rozładowywać sytuacje konfliktowe?
- Klient kłamiący i manipulujący – techniki obsługi. Metody reagowania na mijanie się z prawdą i próby manipulacji ze strony nieuczciwego rozmówcy.
- Jak reagować, gdy klient nie ma racji, ale o tym nie wie?
- Gra na emocje: kiedy się sprawdza, jak się przed nią chronić? Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.
|
Ćwiczenia praktyczne
|
- Symulacje rozmów z trudnymi klientami zgłaszającymi reklamacje.
- Analiza sytuacji pod kątem potencjalnej skuteczności. Uczestnicy otrzymują informacje zwrotne od prowadzącego i kolegów na sali.
|
Klient raz zdobyty jako klucz do dalszej sprzedaży
|
- Metody utrzymywania kontaktu z dotychczasowym klientem.
- Odnawianie kontaktów – jak i kiedy bezboleśnie przypominać o swoim istnieniu.
- Upusty i obniżki dla „starych” klientów – jak i kiedy je stosować?
- Jak zdobyć nowego klienta dzięki temu, którego już mamy: polecenia i referencje.
- Komunikacja z niedoszłym klientem: co robić w wypadku niepowodzenia sprzedaży?
|
Typowe i nietypowe problemy w sprzedaży
|
- Rodzaje i źródła problemów w pracy sprzedawcy. Trudne sytuacje związane z produktem, jego cyklem życia, wadami itp. Schematy i rutyna jako standardy radzenia sobie z problemami.
- Rutyna w podejściu do problemów i klientów: bariery psychologiczne, „klapki na oczach”, stare schematy działania i wiążące się z nimi pułapki.
- Utrata motywacji (wypłata na podobnym poziomie, która z roku na rok wydaje się niższa) jako dodatkowy czynnik negatywnie odbijający się na sprzedaży.
|
Kreatywność sprzedawcy lub handlowca
|
- Techniki twórczego myślenia i rozwiązywania problemów w pracy sprzedawcy: gdybanie (co bym zrobił, gdybym był klientem?), transformowanie problemu, zamiana wad w zalety, gry językowe etc..
- Profil kreatywnego sprzedawcy. Kluczowe cechy twórczego handlowca – jak je w sobie budować.
- Potencjał twórczy sprzedawcy – jak go właściwie rozwijać. Wykorzystywanie potencjału osobistego w długofalowych relacjach z klientem.
- Twórcze podejście do rozwiązywania problemów interpersonalnych i komunikacji z trudnym klientem.
|
Konkretne narzędzia kreatywnej sprzedaży
|
- Tworzenie wizji celów sprzedażowych. Przygotowanie scenariuszy na trudne sytuacje.
- Prezentowanie oferty, dopasowane do osobowości i stanu emocjonalnego klienta.
- Matryca aktywności sprzedażowych – zasady dopasowania podejścia do klienta pod kątem jego cech osobowości i komunikacji.
|
Praktyczne zastosowanie wybranych technik
|
- Ćwiczenie w grupie: najtrudniejszy klient mego życia. Krótki opis sytuacji, przedstawionych przez ochotników i generowanie pomysłów na poradzenie sobie z klientem w ramach burzy mózgów.
- Rozwiązania skomplikowanej sytuacji z zakresu sprzedaży: zespołowe szukanie rozwiązania problemu
|
Motywacja pracownika sprzedaży – od czego zależy i kiedy się wypala
|
- Co nas motywuje do sprzedawania: twarde i miękkie bodźce motywacyjne.
- Czym jest wypalenie zawodowe: cechy i definicje. Wypalenie i utrata motywacji w pracy sprzedawcy.
- Powody i przebieg wypalenia w sprzedaży: główne czynniki sprzyjające i pierwsze sygnały problemu.
- Konsekwencje wypalenia zawodowego dla sprzedawców i firm, w których pracują.
|
Rozpoznanie wypalenia u samego siebie
|
- Typy wypalenia zawodowego i ich główne objawy: wypalenie z przepracowania (frenetyczne), z braku bodźców i z braku motywacji.
- Czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu: jak je rozpoznawać i właściwie na nie reagować.
- Symptomy wypalenia zawodowego, czyli kiedy trzeba zacząć się martwić. Sygnały ostrzegawcze wskazujące na ryzyko wypalenia zawodowego.
- Etapy wypalenia: od poczucia przemęczenia do utraty radości życia.
|
Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
|
- Metody radzenia sobie z nawałem obowiązków i stresem w pracy. Zarządzanie czasem i zadaniami, właściwa organizacja czasu pracy.
- Zapobieganie niekorzystnym reakcjom psychologicznym (efekt utopionych kosztów, frustracja, poczucie bycia wykorzystanym etc.), mogącym wystąpić w pracy.
- Walka z chronicznym zmęczeniem. Techniki redukcji stresu, odprężenia i relaksacji.
- Regeneracja sił i motywacji do działania. Kontrola nad czasem wolnym. Wyznaczanie granic między życiem zawodowym i osobistym.
|
Zarządzanie stresem w sprzedaży i obsłudze klienta
|
- Stres w sprzedaży i jego funkcja motywująca, czyli dlaczego handlowiec musi się czasami postresować.
- „Zły”stres w pracy sprzedawcy i pracownika obsługi – jak go unikać i co robić, gdy się pojawia.
- Poznawcze i behawioralne metody panowania nad sobą i odzyskiwania równowagi.
- Długofalowe radzenie sobie ze stresem i napięciem, także w relacjach z klientami. Asertywność jako metoda obrony własnych interesów i unikania bycia wykorzystywanym.
- Zmiana stylu życia (godziny snu, posiłków etc.) jako dodatkowe narzędzie redukcji złego stresu.
|