Opis
Udzielanie wsparcia dziecku z depresją i zachowaniami lękowymi.
Szkolenie „Udzielanie wsparcia dziecku z depresją i zachowaniami lękowymi” ma na celu wyposażenie pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych w wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnej pracy z dziećmi cierpiącymi na zaburzenia lękowe i depresyjne. Podczas szkolenia uczestnicy poznają najnowsze osiągnięcia z zakresu teorii i praktyki, a także techniki i narzędzia, które można zastosować w pracy z dziećmi. Szkolenie koncentruje się na interwencjach opartych na dowodach oraz na wzmacnianiu kompetencji zawodowych uczestników.
Cel szkolenia
- Zrozumienie zaburzeń lękowych i depresji u dzieci: objawy, przyczyny i skutki.
- Poznanie najnowszych osiągnięć z zakresu teorii i praktyki dotyczących zaburzeń lękowych i depresji u dzieci.
- Zdobycie umiejętności stosowania skutecznych interwencji i technik pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami lękowymi i depresją.
- Wzmacnianie kompetencji zawodowych uczestników w pracy z dziećmi cierpiącymi na zaburzenia lękowe i depresyjne.
Wymiar czasowy
- 2 dni, 16 godzin lekcyjnych
możliwe godziny popołudniowe lub weekendy
Program szkolenia
- Wprowadzenie do zaburzeń lękowych i depresji u dzieci: definicje, epidemiologia, klasyfikacja.
- Przyczyny i czynniki ryzyka zaburzeń lękowych i depresji u dzieci.
- Objawy i rozpoznawanie zaburzeń lękowych i depresji u dzieci.
- Skutki zaburzeń lękowych i depresji dla funkcjonowania dzieci.
- Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) jako metoda pracy z dziećmi z zaburzeniami lękowymi i depresją: techniki i narzędzia (np. restrukturyzacja poznawcza, metoda stopniowego narażania).
- Terapia oparta na akceptacji i zaangażowaniu (ACT): techniki i narzędzia (np. defuzja poznawcza, wartości, zaangażowanie).
- Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach (SFBT): techniki i narzędzia (np. pytania skalujące, pytania o wyjątki).
- Terapia oparta na uważności (mindfulness): techniki i narzędzia (np. medytacja, praktyka uważności według Jon Kabat-Zinn).
- Współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi profesjonalistami: tworzenie planu wsparcia i interwencji.
- Praktyka i dyskusja na podstawie studiów przypadków i ćwiczeń.
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.