Szkolenie
Szkolenie ma charakter warsztatu praktycznego, w trakcie którego uczestnicy ćwiczą techniki prowadzenia negocjacji pozycyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem metod radzenia sobie z presją, zastrzeżeniami, roszczeniami i próbami manipulacji, które może stosować klient. Równolegle szkoleni dowiadują się, jak najefektywniej prowadzić i zamykać negocjacje w zależności od typu osobowości klienta.
W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy ćwiczą zastosowanie omówionych technik, ze szczególnym uwzględnieniem metod przygotowania się do negocjacji i wykorzystania wszelkich możliwych zasad i własnych atutów. Dobieramy strategie, techniki i argumenty w zależności od charakteru rozmów, kontekstu, zebranych materiałach o drugiej stronie oraz postawionych celach i warunkach brzegowych.
Ćwiczenia realizowane podczas szkolenia mają kształt gier negocjacyjnych, w trakcie których uczestnicy zajęć w dwu- lub kilkuosobowych zespołach prowadzą rozmowy, bazując na otrzymanych scenariuszach.
Po każdej kolejnej grze negocjujący dowiadują się, co zrobili dobrze, gdzie popełnili błędy, nad czym powinni jeszcze popracować i w jaki sposób w przyszłości uzyskać najlepszy wynik na tym polu.
Informacje podstawowe
Cele Szkolenia
|
- Zapoznanie uczestników z technikami negocjacji
- Poprawienie skuteczności negocjacji z partnerem hurtowym
- Prowadzący przygotuje studium przypadku na podstawie wywiadów z pracownikami Zamawiającego.
|
Wymiar czasowy
|
1 dzień (8 godzin lekcyjnych)
|
Program szkolenia
Wprowadzenie do negocjacji |
- Klasyfikacja negocjacji: twarde vs miękkie, jedno- vs wielopłaszczyznowe, pozycyjne vs problemowe.
- Negocjacje pozycyjne: charakterystyka, obszary, uczestnicy i ich role.
- Główne elementy negocjacji. BATNA, dolna linia, punkt aspiracji. Inne kluczowe pojęcia.
- Co pomaga, a co przeszkadza negocjować (czas, miejsce, problem, kontekst i otoczenie).
- Konflikty w negocjacjach. Rola kooperacji w rozwiązywaniu konfliktu. Pomost negocjacyjny.
- Negocjacje jeden na jeden kontra negocjacje w zespołach.
- Style negocjacji. Kategoryzacja negocjatorów ze względu na styl negocjowania.
- Emocje w negocjacjach: jak panować nad swoimi emocjami i wykorzystywać cudze.
- Analiza własnego stylu negocjacji. Test autodiagnozy negocjatora.
|
Przed spotkaniem: przygotowania do negocjacji |
- Dlaczego negocjacje wygrywają ci, którzy się przygotowują?
- Identyfikacja źródeł siły w negocjacjach. Określenie celu głównego i celów pośrednich.
- Zdefiniowanie obszaru negocjacji i kryteriów brzegowych.
- Zbieranie informacji o drugiej stronie. Przewidywanie zachowań i możliwych wariantów końcowych.
- Dobór strategii, technik i argumentów. Stworzenie planu rozmowy.
- Określenie mocnych i słabych punktów. Wybór priorytetów, argumentów i obszarów możliwych ustępstw.
|
Etap rozmowy |
- Pierwszy kontakt. Identyfikacja typu i stylu rozmówcy oraz stosowanych przez niego taktyk.
- Początek negocjacji właściwych. Jak bez bólu zacząć trudną rozmowę.
- Negocjacje zasadnicze. Omówienie kolejnych elementów procesu.
- Impas w negocjacjach – metody identyfikowania trudnych punktów.
- Finał negocjacji. Domykanie kontraktu.
|
Strategie, chwyty i sztuczki |
- Wybór strategii i adekwatnych metod wywierania wpływu
- Chwyty “czyste”: argumentacja i kontrargumentacja.
- Chwyty “brudne”: sylogizmy, techniki perswazyjne, manipulacja werbalna i niewerbalna.
- Wprowadzenie i omówienie wybranych gier, chwytów i sztuczek.
- Odpowiadanie na nieczyste zagrania drugiej strony.
- Obniżanie wartości ofert konkurencyjnych.
- Gra na emocje: kiedy się sprawdza, jak się przed nią chronić? Sposoby kontroli własnych emocji i wpływania na emocje drugiej strony.
- Interpretowanie sygnałów werbalnych i niewerbalnych.
- Blef w negocjacjach i metody jego identyfikacji u drugiej strony.
- Metody przełamywania impasu.
|
Problemy szczegółowe |
- Negocjacje wokół stanowisk (osób) vs negocjacje rzeczowe (wokół interesów).
- Zachowanie równowagi pomiędzy mówieniem i słuchaniem.
- Podtrzymywanie pozytywnej atmosfery rozmów.
- Analiza konkretnych sytuacji pojawiających się podczas negocjacji. Analiza przyczyn powstawania trudności,
- Analiza błędów popełnianych w procesie negocjacji,
- Jak radzić sobie w sytuacjach patowych.
- Renegocjacje umów handlowych.
|
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.