Szkolenie
Zamykanie sprzedaży to coś, co sprawia problem wielu handlowcom. Wyobraź sobie, że kończysz nad wyraz udaną prezentację przed klientem. Na oko zrobiłeś(aś) wszystko, co należy, i jak należało: masz zaufanie klienta, znasz jego potrzeby, opowiedziałeś wszystko, co powinien wiedzieć o produkcie, nawet dałeś mały rabat. A jednak klient, zamiast podjąć jedyną słuszną decyzję, w ostatniej chwili żegna się, stwierdzając, że pomyśli nad zakupem i (kiedyś) zadzwoni – a Ty czujesz, że kolejna prowizja właśnie przechodzi Ci koło nosa.
Co poszło nie tak? Czego zabrakło? Najprawdopodobniej odpowiedniej procedury zamknięcia sprzedaży. Ta mała rzecz, o której tak łatwo zapomnieć, to w rzeczywistości Twoje być czy nie być. Klient, który przyszedł z myślą, że kupi – i tak kupi (o ile tylko w rozmowie z nim czegoś nie zepsujemy). Aby sprzedać klientowi, który jeszcze nie podjął decyzji, potrzeba jednak czegoś więcej. Klient musi poczuć, że odwleczenie decyzji o zakupie będzie go – subiektywnie lub obiektywnie – kosztować go więcej, niż podjęcie jej tu i teraz. Na treningu dowiesz się, jak wywołać w nim to uczucie.
Informacje podstawowe
Forma treningu
|
Szkolenie ma charakter warsztatu praktycznego, w trakcie którego uczestnicy ćwiczą techniki zamykania transakcji, ze szczególnym uwzględnieniem metod radzenia sobie z zastrzeżeniami, presją, roszczeniami, technikami negocjacyjnymi i próbami manipulacji, które może stosować klient w ostatniej fazie rozmowy sprzedażowej. Na życzenie klienta część ćwiczeń może mieć charakter warsztatu z kamerą, w trakcie którego ich kolejne symulacje rozmów są nagrywane i następnie analizowane na forum grupy.
W ostatniej fazie szkolenia uczestnicy dowiadują się, jak dostosować zamknięcie sprzedaży do typu osobowości klienta oraz jak najskuteczniej negocjować z klientami rożnych typów..
|
Wymiar czasowy
|
1 dzień (8 godzin lekcyjnych)
|
Program szkolenia
Zamykanie – podstawy teoretyczne
|
- Zamknięcie sprzedaży: kiedy i jak klient podejmuje decyzję o zakupie i jak na nią wpływać?
- Rola odpowiedniej sekwencji zamknięcia: dlaczego zawsze trzeba mieć scenariusz zamykania.
- Kiedy finalizować sprzedaż i jak to robić, by klient nie mógł się wycofać?
- Techniki subtelnego przyspieszania decyzji klienta. Presupozycje w zamykaniu rozmowy.
- Przegląd najskuteczniejszych technik zamykania i kolejności, w jakiej powinny być używane.
- Czas, pospiech i cena jako klucze do szybkiej i pozytywnej decyzji klienta o zakupie – jak je optymalnie wykorzystywać.
|
Rozmowa handlowa jak droga do zamknięcia sprzedaży
|
- Właściwy początek rozmowy i jego wpływ na jej późniejszy przebieg.
- Zaufanie klienta do sprzedawcy – dlaczego bez niego nie zamkniemy poważnej sprzedaży.
- Rola pytań i identyfikacji potrzeb klienta przed przystąpieniem do właściwej prezentacji.
- Prezentacja produktu jako wstęp do rozmowy o cenie.
|
Cena – ostatni element rozmowy handlowej
|
- Cena jako wskaźnik jakości. Kiedy cena nie gra roli?
- Kiedy rozmawiać o cenie i dlaczego na końcu.
- Co robić, gdy klient przedwcześnie pyta o cenę. Znaczenie właściwego kontekstu (reguła zakotwiczenia).
- Metody przygotowania klienta na ujawnienie ceny: zasada kontrastu i technika „drzwiami w twarz”.
- Prawidłowa prezentacja ceny – zasady i pułapki.
- Zaczynamy mówić o cenie – rola odpowiedniej sekwencji.
- Alternatywa jako najlepsza technika wprowadzania ceny: znaczenie kolejności przedstawiania opcji.
- Problemy przy wyborze kolejności opcji: techniki kotwiczenia a wysokość oferty początkowej.
- Ilościowe metody wprowadzania ceny: plasterkowanie i reductio ad absurdum.
- Inne techniki redukujące wrażliwość klienta na wysokość ceny.
- Język mówienia o cenie: rola właściwych słów i frazeologii. Zabiegi językowe, ustawiające cenę we właściwym świetle.
- Reakcja klienta na cenę: znaczenie perspektywy.
- Uzasadnianie wysokości ceny: znaczenie właściwych argumentów
|
Obiekcje cenowe – jak sobie z nimi radzić
|
- Obiekcje cenowe klientów: typowe i nietypowe. Przegląd najczęstszych obiekcji, formułowanych przez klientów sprzętu i usług medycznych.
- Najskuteczniejsze techniki szybkiego odpierania obiekcji.
- Pytania precyzujące w odpowiedzi na obiekcje. Techniki aktywnego słuchania tego, co klient ma do powiedzenia i wyciągania wniosków.
- Metody długofalowego radzenia sobie z zastrzeżeniami.
- Osobowość klienta a przyjmowanie argumentacji sprzedawcy. Jak dyskutować z klientem, który „wie lepiej”?
- Techniki obrony przed wymówkami cenowymi, o których wiemy, że nie są prawdziwe.
|
Negocjowanie ceny
|
- Znaczenie negocjacji cenowych w zamykaniu sprzedaży.
- Przygotowanie do negocjacji cenowych: zdefiniowanie punktu aspiracji.
- Określenie BATNA, dolnej linii i punktu oporu.
- Wybór i przygotowanie głównych argumentów za ceną i odpowiedzi na kontrargumenty rozmówcy.
- Negocjacje właściwe. Systematyka, strategie prowadzenia, skuteczne techniki.
- Jak ustępować klientowi na polach innych niż cena: gratisy i warunki specjalne i metody ich wprowadzania.
- Rabaty, kiedy je dawać i jak to robić.
- „Niska piłka” i inne nieczyste zagrania.
|
Zamykanie technikami innymi niż cena
|
- Sygnały gotowości klienta do podjęcia decyzji o zakupie. Techniki przyspieszania decyzji zakupu.
- Alternatywy i pytania z alternatywą – rola ich właściwego stosowania na końcu rozmowy. Dlaczego klient do końca musi mieć poczucie, że to on dokonuje wyboru.
- Techniki finalizowania. Presupozycje w zamykaniu sprzedaży.
- Podsumowanie korzyści jako ostateczny schemat zamykania.
- Rozmowa handlowa z ludźmi o różnych typach osobowości: jak dostosować swój styl komunikacji do stylu klienta.
- Zamykanie transakcji z klientami o różnych typach rozmawiania.
|
Dalsze kontakty z klientem
|
- Zachowanie po sfinalizowaniu sprzedaży. Co robić w wypadku niepowodzenia sprzedaży?
- Długofalowe budowanie relacji: techniki ułatwiające utrzymanie sympatii i zaufania klienta.
- Rozmowa z klientem w przypadku zgłaszania reklamacji.
|
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.