Rekrutacja i selekcja pracowników

Cena: 600,00 zł 600.00
ilość szkolenie

towar niedostępny

* - Pole wymagane

Opis

Szkolenie

Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników umiejętności przeprowadzania całego procesu rekrutacji oraz skutecznego prowadzenia rozmów rekrutacyjnych:

  • Zaplanowanie procesu rekrutacji
  • Tworzenie profilu wymagań dla kandydatów
  • Analizowanie CV oraz innych dokumentów nadsyłanych przez kandydatów
  • Prowadzenie rozmów rekrutacyjnych, testy  wiedzy oraz testy cech miękkich
  • Unikanie błędów w ocenie kandydatów
  • Rozwiązywanie trudnych sytuacji i zagrożeń występujących podczas procesu rekrutacyjnego 

Informacje podstawowe 

Forma treningu

Szkolenie dzieli się na część wykładową (30 proc. czasu zajęć) i praktyczną (70 proc. czasu). Wykłady służą zaprezentowaniu poszczególnych strategii, technik i sposobów radzenia sobie z problemami rekrutacyjnymi. Następnie techniki utrwalane są w ramach części praktycznej. W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy ćwiczą zastosowanie omówionych technik. Ćwiczenia mają charakter dyskusji, rozmów w parach oraz gier mediacyjnych, w trakcie których uczestnicy zajęć w kilkuosobowych zespołach próbują rozwiązać zadania opisane w scenariuszach.

Po każdej grze uczestnicy dostają informacje zwrotne na temat zaprezentowanego poziomu umiejętności rekrutacyjnych.

Po zakończeniu treningu uczestnicy otrzymują certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia. Na życzenie organizatora może również zostać przygotowany raport podsumowujący zaprezentowane na zajęciach kompetencje uczestników i zawierający rekomendacje w zakresie dalszego rozwoju ich umiejętności.

Wymiar czasowy

1 dzień (8 godzin lekcyjnych)

 Program szkolenia 

Zagadnienia wstępne procesu rekrutacji

  • Analiza stanowiska pracy
  • Etapy procesu rekrutacji
  • Model efektywnego doboru pracowników
  • Konsekwencje „dobrej” i „złej” rekrutacji
  • Rozmowa rekrutacyjna jako metoda:
  • tworzenia wizerunku organizacji,
  • budowania opinii o organizacji u potencjalnych klientów
  • Koszty długotrwałej rekrutacji
  • Koszty rezygnacji „dobrych” kandydatów w trakcie trwania procesu rekrutacyjnego
  • Aspekt prawno-etyczny procesu rekrutacji
  • Kiedy pytanie jest dyskryminacją? – co można, czego nie można podczas rekrutacji

Przykładowe typy psychologiczne idealnego kandydata na stanowiska

  • Przedstawiciela handlowego
  • Pracownika obsługi klienta
  • Menedżera
  • Telemarketera
  • Księgowego
  • Magazyniera
  • Informatyka
  • Pracownika biurowego
  • Pracowników niższego szczebla
  • Inne

Metody selekcji pracowników

  • Rodzaje metod selekcyjnych
  • Kryteria wyboru właściwych metod (koszt, czasochłonność, trafność, rzetelność, bezstronność)
  • Testy w procesie selekcji
  • Symulacje w procesie selekcji
  • Budowanie procesu selekcji z wykorzystaniem poszczególnych metod

Uruchomienie procesu rekrutacji

  • Umieszczanie ogłoszeń: czy tylko portale rekrutacyjne, gazety i portale ogłoszeniowe?
  • Definiowanie ogłoszenia
  • Zakres niezbędnych informacji w ogłoszeniu
  • Podstawy prawne związane z zamieszczaniem ogłoszeń

Analiza opisów stanowisk i dokumentów aplikacyjnych

  • Analiza profilu wymagań zawodowych
  • Kwestionariusz osobowy – jakie zawrzeć w nim pytania
  • CV:
  • Preselekcja – czym jest i według jakiego algorytmu ją stosować
  • Na co zwracać szczególną uwagę?
  • Jak interpretować przerwy i zmiany w przebiegu kariery zawodowej?
  • Termin odpowiedzi na ogłoszenie
  • Analiza strony lingwistycznej
  • Spójność załączonych dokumentów
  • Doświadczenie
  • Sukcesy
  • Co wyjaśniać w trakcie wywiadu kwalifikacyjnego?

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej

  • Analiza dokumentów
  • Struktura rozmowy w zależności od struktury i treści zawartych w CV
  • Kwestionariusz rekrutacji jako narzędzie do sporządzania notatek i analizy informacji
  • Rodzaje i funkcje pytań (otwarte, zamknięte, sugerujące, poszerzające i pogłębiające, procesowo-celowe)
  • Pogłębianie pytań (koncepcja „lejka” – procedura zadawania pytań)
  • Przygotowanie pytań
  • Jak pytać o „zakazane” kwestie?

Psychologiczne narzędzia oceny kandydatów

  • Określenie stylów funkcjonowania osoby
  • Kierunki i rodzaje motywacji
  • Odporność na stres
  • Metaprogramy
  • Reaktywność/proaktywność
  • Określenie stopnia motywacji do pracy
  • Atrybucja przyczyn
  • Poczucie kontroli
  • Rozpoznawanie naczelnych celów, potrzeb i dążeń
  • Subiektywne przeżywanie czasu a realizacja zadań

Zaawansowane  techniki diagnostyczne

  • Zadania sprawdzających praktyczne umiejętności i naturalne style funkcjonowania.
  • Technik Neurolingwistycznego Programowania do badania rzeczywistych, a nie deklarowanych predyspozycji kandydata.
  • Wykorzystanie przedmiotów łamiących stereotypy do analizy subiektywnego wykorzystania czasu, kierunku motywacji, atrybucji.

Typowe błędy popełniane w procesie rekrutacji

  • Kluczowe błędy, oceny
  • Poznanie czynników zaburzających spostrzeganie społeczne i obiektywną ocenę innych
  • Przyczyny tkwiące w podmiocie oceniającym oraz w osobie podlegającej ocenie
  • Techniki i manipulacje stosowane przez kandydatów – rozpoznawanie i przeciwdziałanie

Kończenie procesu rekrutacji

  • Wybór właściwego kandydata
  • Prezentowanie kandydata Zarządowi: wyniki testów, rozmów kwalifikacyjnych, ocena wykonania zadań praktycznych, liczba osób uczestniczących w rekrutacji
  • Sposoby podjęcia decyzji: metody jakościowe oraz ilościowe
  • Dlaczego kandydaci czasami rezygnują z pracy jeszcze przed jej podjęciem: obiekcje kandydata, brak komunikacji i informacji zwrotnej np. o braku chęci podjęcia pracy, reakcja na stres, motywowanie kandydatów i granice motywacji.

Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl