Opis
Metody wczesnej interwencji rozwojowej.
Szkolenie "Metody wczesnej interwencji rozwojowej" ma na celu przygotowanie opiekunów do efektywnej pracy z dziećmi o różnych potrzebach rozwojowych. Uczestnicy zdobędą umiejętności i wiedzę niezbędną do wykorzystania w praktyce, co pozwoli im na lepsze wspieranie rozwoju dzieci oraz współpracę z rodzicami i zespołem specjalistów. Szkolenie daje możliwość wymiany doświadczeń oraz dyskusji nad konkretnymi przypadkami, co przyczyni się do podniesienia jakości opieki nad dziećmi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Cel szkolenia
- Zrozumienie znaczenia wczesnej interwencji rozwojowej dla dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
- Poznanie technik i metod stosowanych w wczesnej interwencji.
- Praktyczne zastosowanie metod w pracy z dziećmi w różnym wieku.
Wymiar czasowy
- 1 dzień, 8 godzin lekcyjnych, lub
- 2 dni po 4 godziny lekcyjne
możliwe godziny popołudniowe lub weekendy
Program szkolenia
- Wprowadzenie do wczesnej interwencji rozwojowej: definicja, cele i korzyści.
- Diagnoza potrzeb dziecka: obserwacja, analiza, monitorowanie rozwoju.
- Znaczenie wczesnej interwencji dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi.
- Techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami sensorycznymi i motorycznymi: metoda SI (Integracja Sensoryczna) wg A. Jean Ayres.
- Stymulacja rozwoju mowy i komunikacji u dzieci z opóźnieniami: metoda Hana Ticha, metoda Montessori.
- Wspomaganie rozwoju poznawczego: metody i techniki pracy z dziećmi, np. metoda Feuersteina, metoda Glena Domana.
- Terapia behawioralna - zastosowanie w wczesnej interwencji: metoda ABA (Applied Behavior Analysis) wg Ivara Lovaasa.
- Metody pracy z dziećmi z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi: Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, Terapia Dziecięca przez Zabawę wg Garry'ego Landretha.
- Wspieranie rozwoju samodzielności i samoregulacji u dzieci: metoda "Porozumienie bez Przemocy" wg Marshalla Rosenberga, metoda KAZ (Kształtowanie Aktywności Życiowej).
- Praca z rodzicami biologicznymi i zastępczymi: konsultacje, porady, wsparcie - metoda "Rodzicielstwo Bliskości" wg J. Bowlby'ego.
- Budowanie i rozwijanie indywidualnych planów rozwoju dla każdego dziecka: metoda IEP (Indywidualny Plan Edukacyjno-Rozwojowy).
- Współpraca z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów: koordynacja wsparcia, tworzenie sieci pomocy.
- Monitorowanie postępów dziecka i modyfikowanie planów interwencji: metoda CBM (Curriculum-Based Measurement) wg Deno i Mirkin.
- Długofalowe planowanie i strategie wsparcia dla dzieci po opuszczeniu placówki opiekuńczo-wychowawczej: metoda PTP (Planowanie Przejścia) wg T. Kohlera.
- Omówienie przypadków, dyskusja i wymiana doświadczeń: analiza sytuacji, wspólne poszukiwanie rozwiązań, refleksje nad praktyką.
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.