Manipulacja – techniki obrony

Cena: 600,00 zł 600.00
ilość szkolenie

towar niedostępny

* - Pole wymagane

Opis

Szkolenie

Perswazja, wpływ, manipulacja – techniki obrony

Prezentacja systemów obrony przed manipulacją i przekazami perswazyjnymi, którymi atakują nas mass-media, . Praktyczne przećwiczenie poznanych technik obrony własnego zdania w ramach gier symulacyjnych. W ramach warsztatu uczestnicy w parach lub małych grupach odgrywają scenki pozwalające opanować i utrwalić wybrane techniki obrony przed psychomanipulacjami. Część scenek może zostać nagrana i następnie przeanalizowana na forum. 

Informacje podstawowe 

Forma treningu

Cele treningu

Zdobycie zaawansowanej wiedzy na temat psychologii wpływu społecznego oraz najskuteczniejszych metod przeciwdziałania trikom perswazyjnym i psychomanipulacjom, które usiłują na nas stosować rozmówcy. Prezentacja systemów obrony przed przekazami perswazyjnymi, którymi atakują nas mass-media. Praktyczne przećwiczenie poznanych technik obrony własnego zdania w ramach gier symulacyjnych.

Metody pracy

Szkolenie składa się ze wstępu teoretycznego (wykład multimedialny ilustrowany scenami z filmów i spotami reklamowymi, pokazującymi najczęstsze techniki perswazji i manipulacji) oraz warsztatu praktycznego. W ramach warsztatu uczestnicy w parach lub małych grupach odgrywają scenki pozwalające opanować i utrwalić wybrane techniki obrony przed psychomanipulacjami. Część scenek może zostać nagrana i następnie przeanalizowana na forum grupy pod kątem potencjalnej skuteczności

Wymiar czasowy

1 dzień (8 godzin lekcyjnych)

 Program szkolenia 

Wywieranie wpływu – podstawowe pojęcia

  • Co to jest wpływ społeczny. Wyznaczniki przekazu perswazyjnego.
  • Perswazja jako metoda wywierania wpływu – jak mu przeciwdziałać.
  • Manipulacja, psychomanipulacja, socjotechniki i ich konsekwencje dla naszych decyzji zakupowych oraz wyborów.

Wpływ niewerbalny

  • Podstawowa strategia perswazji i manipulacji drogą niewerbalną
  • Lubienie i sympatia.
  • Atrakcyjność interpersonalna.
  • Komunikacja niewerbalna. Kanał wizualny: szczególna rola twarzy i rąk, dodatkowe sygnały niewerbalne. Rola ubioru.
  • Kanał dźwiękowy: tembr i barwa głosu jako sygnały dominacji.
  • Długofalowe wywieranie wpływu w relacjach
  • Kontrola czynników pozawerbalnych – kłamstwo.

Wpływ werbalny

  • Pytania – kluczowy składnik procesu wywierania wpływu.
  • Argumentacja, czyli jak nas przekonują. Strategie, uzasadniania i pseudouzasadniania.
  • Prezentacja i kotwiczenie ceny w sklepie lub reklamie. Techniki prezentacji kwoty tak, by wydawała się niewielka – nawet jeśli taka nie jest.
  • Negocjacje – dlaczego w ich trakcie często akceptujemy rozwiązania, które nie są w naszym interesie.

Podstawowe techniki radzenia sobie z perswazją i manipulacją

  • Pytania sugerujące (zdania ogólne) i alternatywy.
  • Powtarzanie (zdarta płyta).
  • Pytanie, co by zrobiła osoba prosząca, i asertywne odraczanie.
  • Wyjaśnianie sytuacji i komunikat „przecież”.
  • Pytanie o powód czyjegoś zachowania lub decyzji.
  • Komunikat „ja”.

Zachowania asertywne

  • Pojęcie asertywności – czym w istocie jest asertywność i z czym nie należy jej mylić.
  • Obrona własnych opinii i przekonań.
  • Odmawianie innym
  • Reakcja na krytykę – jak odróżnić atak od informacji zwrotnej, i we właściwy sposób zareagować na jedno i drugie.
  • Wyrażanie uczuć negatywnych; radzenie sobie z gniewem.
  • Odróżnianie zachowań asertywnych od agresywnych. 

Obrona przed manipulacjami w negocjacjach i rozmowie handlowej

  • Obrona własnych interesów w negocjacjach: podstawowe zasady trzymania dystansu w rozmowie o sprawach biznesowych.
  • Definiowanie warunków kluczowych w negocjacjach (BATNA, dolna linia etc.) i trzymanie się ich bez względu na działania rozmówcy.
  • Wyrażanie próśb i oczekiwań w jasny i bezpośredni sposób – jak to robić, gdy partner interakcji trudny i napastliwy.
  • Przekazywanie rzetelnych informacji zwrotnych.
  • Odpowiedź na próbę zastraszenia lub wywołania poczucia winy.
  • Reakcja na roszczeniową, lekceważącą postawę rozmówcy.

Przykłady perswazji i manipulacji (prezentacja nagrań).

  • Techniki na poziomie świadomym: pochlebstwa, skontrastowanie, techniki kotwiczenia, stopa w drzwi, drzwiami w twarz, niska piłka.
  • Techniki na poziomie pozaświadomym: wielkość źrenic, kształt i symetria twarzy, rola zapachu, efekt aureoli.
  • Sposoby oceny, czy ktoś wywiera na nas wpływ na podstawie nagrań.

Wpływ społeczny w warunkach rozmowy z pracownikiem (uczestnicy trenują wybrane techniki)

  • Uwaga na zaufanie: ćwiczenia z zakresu niedopuszczenia do wykreowania poczucia wspólnoty z kimś, kto może nas wykorzystać.
  • Pytania perswazyjne – trening technik właściwego odpowiadania na rozmówcy, który zbiera o nas potrzebne mu informacje.
  • Asertywność, czyli zaznaczanie granic w kontaktach z ludźmi roszczeniowymi lub nachalnymi.
  • Rozmowa o pieniądzach i negocjacje – uczestnicy uczą się, jak nie dać się wyprowadzić rozmówcy z równowagi i kontrolować sytuację.

Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl