Opis
Szkolenie
Szkolenie pozwala nabyć kompetencje w zakresie zarządzania pracownikami tak, aby ci samodzielnie rozwiązywali swoje konflikty. Spory dotyczące oceny i organizacji pracy, dyscypliny, podziału zadań czy kompetencji, dyskryminacji, mobbingu, molestowania seksualnego, zwolnień należą do porządku dziennego w większości organizacji. Zdarza się, że trafiają do sądu pracy. Rozstrzyganie konfliktów za pracowników, czyli podejmowanie za nich decyzji odnośnie rozwiązania, prawie zawsze kończy się fiaskiem. Niezależnie od tego, jak bardzo arbiter stara się być sprawiedliwym, po wydaniu „wyroku” od szefa czy dyrektora personalnego, podobnie jak z sądu, wychodzą wygrany i przegrany. W większości przypadków powoduje to dalsze nasilenie konfliktu, a długofalowo pracownicy przestają być samodzielni, jak również czują się zwolnieni z odpowiedzialności za rozwiązywanie swoich problemów.
Informacje podstawowe
Forma treningu |
Szkolenie dzieli się na część wykładową (30 proc. czasu zajęć) i praktyczną (70 proc. czasu). Wykłady służą zaprezentowaniu poszczególnych strategii mediacji i technik rozwiązywania konfliktów, które następnie utrwalane są w ramach części praktycznej. W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy ćwiczą zastosowanie omówionych technik, ze szczególnym uwzględnieniem metod radzenia sobie z presją, zastrzeżeniami, roszczeniami i próbami manipulacji, które mogą stosować strony konfliktu. Ćwiczenia mają charakter dyskusji, rozmów w parach oraz gier mediacyjnych, w trakcie których uczestnicy zajęć w kilkuosobowych zespołach próbują rozwiązać konflikty opisane w scenariuszach. Po każdej grze uczestnicy dostają informacje zwrotne na temat zaprezentowanego poziomu umiejętności mediacyjnych. Po zakończeniu treningu uczestnicy otrzymują certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia. Na życzenie organizatora może również zostać przygotowany raport podsumowujący zaprezentowane na zajęciach kompetencje uczestników i zawierający rekomendacje w zakresie dalszego rozwoju ich umiejętności w zakresie radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. |
Wymiar czasowy |
1 dzień (8 godzin lekcyjnych) |
Program szkolenia
Anatomia konfliktu |
|
Techniki radzenia sobie z konfliktami |
|
Mediacje w rozwiązywaniu konfliktów |
|
Rozwiązywanie konfliktów w aspekcie praktycznym |
|
Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.