Konflikty i mediacje

Cena: 421,00 zł 421.00
ilość szkolenie

towar niedostępny

* - Pole wymagane

Opis

Szkolenie

Szkolenie pozwala nabyć kompetencje w zakresie zarządzania pracownikami tak, aby ci samodzielnie rozwiązywali swoje konflikty. Spory dotyczące oceny i organizacji pracy, dyscypliny, podziału zadań czy kompetencji, dyskryminacji, mobbingu, molestowania seksualnego, zwolnień należą do porządku dziennego w większości organizacji. Zdarza się, że trafiają do sądu pracy. Rozstrzyganie konfliktów za pracowników, czyli podejmowanie za nich decyzji odnośnie rozwiązania, prawie zawsze kończy się fiaskiem. Niezależnie od tego, jak bardzo arbiter stara się być sprawiedliwym, po wydaniu „wyroku” od szefa czy dyrektora personalnego, podobnie jak z sądu, wychodzą wygrany i przegrany. W większości przypadków powoduje to dalsze nasilenie konfliktu, a długofalowo pracownicy przestają być samodzielni, jak również czują się zwolnieni z odpowiedzialności za rozwiązywanie swoich problemów.  

Informacje podstawowe 

Forma treningu

Szkolenie dzieli się na część wykładową (30 proc. czasu zajęć) i praktyczną (70 proc. czasu). Wykłady służą zaprezentowaniu poszczególnych strategii mediacji i technik rozwiązywania konfliktów, które następnie utrwalane są w ramach części praktycznej. W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy ćwiczą zastosowanie omówionych technik, ze szczególnym uwzględnieniem metod radzenia sobie z presją, zastrzeżeniami, roszczeniami i próbami manipulacji, które mogą stosować strony konfliktu. Ćwiczenia mają charakter dyskusji, rozmów w parach oraz gier mediacyjnych, w trakcie których uczestnicy zajęć w kilkuosobowych zespołach próbują rozwiązać konflikty opisane w scenariuszach.

Po każdej grze uczestnicy dostają informacje zwrotne na temat zaprezentowanego poziomu umiejętności mediacyjnych.

Po zakończeniu treningu uczestnicy otrzymują certyfikaty, potwierdzające odbycie szkolenia. Na życzenie organizatora może również zostać przygotowany raport podsumowujący zaprezentowane na zajęciach kompetencje uczestników i zawierający rekomendacje w zakresie dalszego rozwoju ich umiejętności w zakresie radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi.

Wymiar czasowy

1 dzień (8 godzin lekcyjnych)

 Program szkolenia 

Anatomia konfliktu

  • Konflikt i płynące z niego zagrożenia.
  • Konflikty interesów vs konflikty psychologiczne .
  • Komunikacja a konflikt. Błędy komunikacyjne, prowadzące do konfrontacji.
  • Sytuacje prowadzące do konfliktów w życiu codziennym – jak im przeciwdziałać.
  • Studium przypadku „Komunikaty prowadzące do konfliktów”: uczestnicy śledzą narastanie konfliktu w mowie ciała i zachowaniu dwóch osób.

Techniki radzenia sobie z konfliktami

  • Jak unikać jawnych konfliktów i co robić, gdy do nich dojdzie.
  • Sprawna komunikacja a efektywne rozwiązywanie konfliktów.
  • Umiejętne wykorzystanie własnych komunikatów niewerbalnych
  • Sposoby na trafne odczytanie komunikatów werbalnych rozmówcy
  • Style rozwiązywania konfliktów – klasyfikacja, zakresy przydatności.
  • Ćwiczenie „Przełamanie lodów”– umawianie się na rozmowę z osobą, z która byliśmy w konflikcie.
  • Ćwiczenie „Poszukiwanie rozwiązania” – rozmowa w parach, której celem jest poradzenie sobie z sytuacją (lub osobą), która generuje kolejne konflikty.

Mediacje w rozwiązywaniu konfliktów

  • Mediacja jako ostateczny sposób na konflikt: kiedy potrzebujemy ingerencji osoby trzeciej?
  • Cele, charakter i klasyfikacja działań mediacyjnych.
  • Spotkanie z mediatorem: co należy ustalić wcześniej i czego można po nim oczekiwać.
  • Mediacje w praktyce: co pomaga, a co przeszkadza rozwiązać konflikt (czas, miejsce, problem, kontekst i otoczenie).
  • Komunikacja w procesie mediacyjnym: co robić, gdy strony mają miedzy sobą konflikt pozorny lub po prostu nie chcą romawiać.
  • Rola kooperacji w rozwiązywaniu konfliktu rzeczywistego.
  • Rzeczywisty konflikt bez wyjścia: jak radzić sobie w sytuacjach patowych.
  • Ćwiczenie: mediacja w grupie trzyosobowej (2 strony sporu i mediator).

Rozwiązywanie konfliktów w aspekcie praktycznym

  • Określanie preferowanego przez uczestników stylu rozwiązywania konfliktów.
  • Najtrudniejszy etap mediacji: jak sprawić, by skłócone strony zasiadły do rozmów.
  • Dopasowywanie stylu rozwiązywania konfliktów do potrzeb sytuacji.
  • Poszukiwanie sposobów na rozładowanie sytuacji i pogodzenie interesów.
  • Ustalenia w trakcie i zagwarantowanie, że w przyszłości będą przestrzegane.
  • Metody i techniki unikania starć w przyszłości.
  • Gra w grupie „Legalizacja leku” – symulacja rozmowy wielostronnej (premier i 8 ministrów, reprezentujących różne grupy interesów).
  • Grupowa gra mediacyjna „Inwestycja” – cztery strony (z czego 3 w konflikcie) próbują wypracować rozwiązanie patowej sytuacji.

Przed każdym szkoleniem Trener kontaktuje się z Uczestnikami w celu ustalenia ewentualnych modyfikacji programu, zakresu kursu, dopasowania ćwiczeń i use-case do potrzeb Uczestników.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl